onsdag 29 september 2010

En liten favorit...

Min favorit sak här hemma, favorit bland mina loppis fynd, det är den här gamla slitna lilla hästen !! Den köpte jag på Tradera för några år sedan...



Den har stått i en fotoaltelje i Södra Sverige och har fått vara med då barn skulle fotas, så där sliten och fin står den nu hemma hos mig bara som prydnad... !
Himmel vad glad jag blir av alla fina kommentarer och mejl angående vårt kök som nu renoveras och börjar ta form !! Vet ni, det är som att trolla med knäna att kunna renovera med en liiiten budget, men det går, vi gör ju allting själva, och snart ska min Pappa komma och sätta kaklet bakom spiskåpan och bänken. Man får lov att vara påhittig och komma på egna lösningar, som tex skafferiet, där kom mina gamla små pardörrar till användning...jag tror banne mig att hela vårt kök kostar mindre än en snygg, tjusig designad bänkskiva i ett modernt kök..jaa ..det är sant....
Ha det så bra alla
Kraaam Anette

54 kommentarer:

Gammelbålsta sa...

Vilken härlig häst... önskar min dotter kunde önska sig en sådan istället för en riktig... Ja.. tänk om man inte kunde göra så mycket själv när man renoverar, pengarna skulle inte räcka till ett rum annars. Ha en riktigt härlig onsdag. Har skaffat hjälp till köket, dock ingen riktig kock men jag tror han kan vara bra, så nu kan jag hinna greja lite mer både i hotellrummen å hemma.. KRAM

Goa sa...

Jag tror på dig Anette! Och det är så SNYGGT också!
LOVE!
Det är nämligen ofta så att man är mest kreativ när man inte rullar i pengar, eller hur?!

Hästen är ljuvlig kontrast i din ljuva vita värld.

Puss o kram denna höstmorgon till dig vännen och allt mitt bästa..:)))

LOPPISLIV sa...

Godmorgon vännen! Din lilla häst är så himla fin. Jag har ju också en trä häst, de är något speciellt med det där slitan pållarna :-)) Jag tycker det är så härligt hur ni får till det så fint med liten budget. Vet du, så har vi också gjort här hemma. Jämt!! maken sa häromdagen men kan vi aldrig köpa något riktigt...ha ha när jag menade på och funderade...om vi tar en sån får vi pengar till även en sån...ha ha ( och såklart gällde det golvet i köket) tar vi ett billigt alternativ så får jag även råd till en porslinsho som jag länge velat ha...alltid jag jämför allt på en vågskål här hemma...fniss, det är tur man har ideér för där sparar man pengar minsann. Ditt kök kommer att bli tusen gånger finare än något dyrt designer kök, så mycket mer personligt och charmigt!!! Kram på dig nu och ha en toppen dag. Kraaaam Paula

Vintage House sa...

God Morgon
Vilken helt ljuvlig häst passar perfekt in hos dig..
De bästa lösningarna kommer oftast när man inte har så stor budget känns som man är mest kreativ då:)
Har en utlottning hos mig så titta gärna in min blogg fyller 4 år:)
kram
sandra

♥ Pia... sa...

Hej det tycker jag är sern stor bedrift att kunna ha en låg köksbudget..iadag är ju kök nånting i hästväg när det ska renoveras... härligt säger jag.. kan inte säga annat än att mitt badrum var oxå en budgetrenovering:)...och jag är nöjd... söt häst..den skulle vara hos mej nu den..har min treårige kille hos mej...då skulle den fått köras runt här i mitt lilla hus. skulle kanske ha blivit lite fortkörning:). han sover över här för att hans mamma och pappa flyttar ut ur deras stora hus, 250 kvm till en liten lägenhet på tre små rum!!..men snart ska de bygga ute på landet inte så långt från vattnet...ska bli spännande. nää nu kallar min lille frukostgäst på mej...så ha de gott min vän..kram från ett fruset men soligt värmland..
Pia

hemtrevnad marie sa...

Å,jaaa, pållen är såå fin, har suktat efter en liknande, men de blir dyra numer....
ja tänk så härligt det är när man är kreativ och hittar på egna lösningar och kan spara pengar, såå mycket roligare än ett standardkök!
kraam

Inspiration i vitt sa...

fantasin är det bästa man har och då blir det fina fina resultat oxå, precis som hos dig Anette.
Hästen är så gullig och nött och gammal, härligt. Kram på dig/Ingela.

Skogslyckan sa...

Den lite ruffiga hästen passar i ditt annars vita hem. Låg budget skapar personlighet. Man arbetar med de medel man har, och skapar något alldeles eget som ingen annan har..och det är en härlig känsla. Ha en fin dag!
Kram Pia

Unknown sa...

För att inte tala om att det blir mer personligt när man måste tänka till och använda gammalt/sånt man har hemma.

Jag gillar både ditt kök och själva idéen och använder mig av den hela tiden när vi renoverar, enda nackdelen är väl tiden det tar men äh va f*n. Den som väntar på något gott..... ;-)

Trähästen är gorgeous, själv har jag en gammal barncykel som jag har hittat i skogen. Den saknar sits och är rostig men oj så charmig den är.

Happy mittwoch!

Kraaaaaaaam

n o r d i n g å r d e n sa...

Å vilken fin tingest med myckey historia, den var dessutom perfekt med sin nötta färg, vilken fin prydnad! mari.

Anonym sa...

Låg budget gör det hela mer intressant. Följer resultatet med spänning....Ha en fin dag/Annica

butiksofie sa...

Gorgeous piece of past!!!Anja

Ann-Catrin sa...

Godmorgon Anette!

der är det som är utmaningen.. och det som gör att det blir intressant och personligt.
man hittar på egna lösningar och gör det själv..
Ni är så duktiga!
Och en sån underbar liten häst.. jag hade en liknande som vi sålde på en loppis för många år sedan.. en sak jag ångrar faktiskt

Stor kram
A-C

HOUSE of ADELA sa...

Underbar häst! Tycker ert kök är SÅ mycket snyggare och charmigare med än ett stelt nytt designat=)

Kramis & nospussar till Nisse
Adela

Lilla Blanka sa...

Hej goa Anette!

Vilken söt pålle!

Ja det är till att vara påhittig när man inte har en tjock plånbok att ösa ur. Vi har också tråcklat ihop det så mycket vi kan får att hålla kostnaderna nere.

Men jag tycker det är en utmaning och faktiskt roligare, för tänk om man bara kunde ta hem "proffs" och så gjorde de allt, och till och med köpte in alla grejer. Vad opersonligt och tråkigt det skulle kännas. Nej bättre att man får kämpa lite för det och jag tror man uppskattar det mycket mer då också.

Familjen tycker om Smegen också, vi köpte ju den stora (ca 1.90 hög och 85-90 bred) så det känns som vi klarar oss. Vi har en extra frys i källaren om det skulle knipa.

Kram och ha en fin onsdag!
Mia
PS bakade en så otroligt god kaka i fredags (och tänkte på dig och fredagsfikat).. skall nog lägga ut receptet på bloggen :)

Ljuva Drömmar sa...

Vilken underbar liten pålle som bor hos dig! Jag är säker så att den trivvs bra i sitt fina hem :)

Roligt att få ett så vackert kök och att det dessutom inte har kostat så mycket. Tänk så mycket mer ni ska njuta när det är färdigt.

Önskar dig en underbar dag, kramar Maria!

Ankan sa...

Vilket fynd! Jag förstår att det är en favorit. Den är supercharmig!
/Ankan

Madame Morell sa...

Ja tänk så många smårumpor som suttit på den hästen. Vilket fint kök ni skapar er! Vackert allt du visar. Kram Jessika

Lantligt i smultronbacken sa...

Det blir så snyggt. Så kul också när man kan göra det mesta själv. Visst, det tar lite längre tid och kanske inte blir så otroligt perfekt alla gånger. Men det är ju det som är charmen och roligt när man får pengar över till anant.

Vi försöker också göra det mesta själv. Lite mindre fritid men även mindre pengar. Love it!

Kram

Mes rêves blancs sa...

Hästen var jättefin! Jag såg en liknande häst förra året på en loppis i en liten by här i norra Frankrike där jag bor och ville köpa den, men den var inte till salu utan stod där för att försäljarens små barn som var med under loppisen skulle ha något att leka med. Kul att den kom till användning iaf även om jag anser att den skulle ha passat bättre in hos mig haha

♥ Franska Liljan ♥ sa...

Skulle vara roligt att se några gamla barnfoton, tagna på den söta hästen... tänk så sött...

Kram Helena/franska liljan

Anonym sa...

hejsan,
jag måste få skriva några rader här eftersom jag vet att många läser denna blog,
Min websida och blog sida heter Shabby chic & Lantligt.
Jag har fått brev i från Usa, en advokatfirma som ska stämma mig om jag inte inom 14dagar tar bort namnet/orden shabby chic på min domän och på mina varor i webben.
Advokaten säger att shabby chic är patentregistrerat och får inte användas!!!!! jag har kollat upp firman och de verkar seriösa, har namnet på han som har skrivit till mig.
Har någon annan som använder begreppet shabby chic råkat på detta?
Tacksam för svar
Sanne

Anonym sa...

Bedövande vackert hem! Inte undra på att du får så många kommentarer. Så verkar du så snäll och trevlig också. Din blogg är helt underbar!

Sussi sa...

Det är nåt speciellt med den pållen....förstår att det är en favvis!
Och visst blir det MYCKET finare och personligare när man har möjlighet att fixa sitt kök själv. Sååå tråkigt med kök som ser ut som de är direkt hämtade ur en kökstillverkares katalog....

Kram
Sussi

katarina sa...

Hej hej vännen!

Himmel så söt han är lille pålle..;)
Åå va kul med köket...jag är sååå sugen på att fixa vårt men det ska få vänta 2 år till. Andra prioriteringar före.
Men vårt kommer också bli med liten budget. Jag är inte beredd att lägga flera hundratusen.....

Ha en härlig dag!

Själv ska jag sluta nu o åka hem...skönt!! fast jag har förstås jobb med hem....hihi...

Kram Katarina

Anonym sa...

jag förstår vad du menar. men en liten undran: det kan väl inte vara så billigt att få skåp och luckor specialbyggda av en snickare?

Tess på Tilda och Mamma sa...

Älskar din gamla trähäst, förstår att den är en favorit hemma hos dig. Tro det eller ej men isskåpet jag länge letat fanns i Boden av alla ställen, så det var bara att skicka över syster och hämta det för en billig peng.
Kram Theres

Annas skattkammare sa...

Hej Anette! Vilken underbar häst, den förstår jag är din favorit! Tar gärna emot tips av dig när man ska budgetrenovera! Vi har lite lösa planer på att göra något nu i vinter..
Kram /Anna

Hem och Lycka sa...

Nä gud så fin!

kram Mia

Vitt hus med svarta knutar sa...

Den lilla trähästen är så fin, vilken patina. Roligt att få se före och efterbilder på ditt kök. Det är så fint nu. Att renovera med låg budget är en konst, men det finns knep. Gillar man gamla inredningsdetaljer är återbruk ett bra sätt att hålla nere kostnaden och så blir det mer unikt och personligt.

Ha det så gott!
Kram,
Regina

Husprojekt Drömhus sa...

jättefin!! Man blir ju bara såå glad av att komma över sådana fynd! Själv glädjs jag över inköpta träsoffa i mini mini format.. kolla gärna in senaste inlägget, har med den där. Ha en fortsatt bra dag, Kram Tiina

Monica sa...

Hej !!!
Hästen är helt underbar !!!!
Är själv på jakt efter en sliten trädetalj, typ häst eller svan eller nåt,tycker de är så himla fina....
Apropå trolla med knäna,jag tycker ofta det blir så mycket finare när man använder kreativiten om man har liten budget, även om man såklart ibland skulle tycka att det vore lite kul att bara gå och handla och splasha ut på allt man vill ha och inte tänka på prislappen....
Men ditt kök blir super !!!
Ha det gott,kram,Monica

Simone sa...

oh, it´s so beautiful!!
Simone

Norregård sa...

Hej Hej!!
Vilken ljuvlig kuse;o) Så fint ditt kök är! Kanon när man kan göra mycket själv, det är bra med en händig man och pappa!!

Kram Malin

lilla strandkulla sa...

Ditt kök ser ut att bli toppenfint!! själv skulle jag nöja mig med att få mina skåpluckor målade..nya bänkskivor och kakel. Men det finns inte varken tid eller pengar till det just nu..

ha det

Rosor och Spetsar sa...

Hästen är helt underbar, så vackert sliten o en snygg inredningspryl.
Gilar att ditt kök blir så himla fint o att det går att få till det så vackert med egna ideer o lösningar, allt behöver inte vara designat kosta skjortan.
Ha en fin kväll
Kram
Annelie

Jenny sa...

ÅH vilken charmig liten pålle!!

Ser sådär härligt nött ut:)

Kraam Jenny

Amelie sa...

Underbar häst! Den hade gärna fått stå hemma hos mig! Håller med alla andra om hur vackert kök du har! Sååå fint! :) Kram Amelie

Lisas torp sa...

Vilken underbart fin leksakshäst! Vilken tur du har!
Så härligt med ditt nya kök! Det måste kännas jättespännande!
Kram
Lisa

Nordisk gammelt sa...

Et sådan køkken er MEGET flottere end færdigkøkkener.
Kan godt forstå du er glad ;o)
Hilsen Lise

Fröken Prillig sa...

Halloj!

Vilken underbar häst!
Vill också säga att köket är kanonfint! Förstår att du kan sitta och bara titta och njuta av kylskåpet!
Sån blir jag med när jag lyckats alldeles särskilt med något inköp... = )

Kram Åsa

gamla skolan sa...

Charmig leksakshäst ! ert kök blir helt fantastiskt ! Kramar Susanne ♥

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det är då det blir bäst, när man hittar på eget och inte köper dyra stajlade köksinredningar. Ditt kök är ett trivsamt och vackert kök, men många finurliga lösningar. Och det var en fin häst, syns att den varit med ett tag. Så fint när trät är så slitet.
Ha det gott vännen
Varm kram
AnnaMaria

hemma hos lilla mej sa...

Charmig liten pålle i erat underbara kök .Bara så härligt nött och sliten.Önskar dej en skön dag rara du Kram Rita ♥

Jill sa...

What a lovely find on ebay I can see why you fell in love with it! Don't you think it is more rewarding when you do up your kitchen on a small budget and it looks lovely and so individual!
Jill x

skifferhuset sa...

Lägger ett litet visitkort på din blogg! Vad snyggt erat kök blir, å vad kul när man kan greja och ta tillvara på saker som kommer till användning igen! Kram Iréne

Millygarden sa...

Superfint alltihop och enligt min smak mycke snyggare en ett nytt flott kök! Söt liten häst som lever farligt den dagen det kommer barnbarn i huset!

Kram Marina

Anne-Lie sa...

Hallo!!!
Ja du liten budget vet jag vad det är!!!Men guuuud så personligt det blir!!Man får en känsla och själ!!Något du aldrig får av ett nytt och stylat kök!!Love it!
Kram/Anne-Lie

Vita små hjärtan sa...

Å Anette den är så fin. Sliten och charmig...
Kram Agnetha

Alberte sa...

Tenk å ha en pappa som er så flink!
Kan han også lage dørkarmer? Det er så dyrt her i Norge hvis man må spesialbestille dem...
Hesten er helt herlig. Skulle hatt en slik på gutterommet!
Anette - du er en utømmelig inspirasjonskilde!

Klem ♥ Jannicke

Nanna sa...

Den där gillade jag! Sådan skulle jag med vilja ha!

C De-sign sa...

Alltid lika fina inlägg..... nu är det verkligen höst... Maja njuter av att vara ute...behagligare temperatur säger hon.... jag plockar äpplen! Just nu en paj i ugnen.... ha en fin höstsöndag! Kram fr C

Frøken Jægers Hus sa...

Herlige detaljer! Huset ditt er fullt av skatter. MAtskapet ditt er et syn!!!! Utrolig fint!
Ha en deilig søndag!

Britt sa...

Underbart! Visst är det så att man blir mer kreativ med liten plånbok.

Jag undrar om jag kan få låna en bild med dina vackra dubbeldörrar till ett inlägg hos mig?

Kram Britt