måndag 7 mars 2016

Porslin

 Jag älskar porslin och skulle kunna ha hur många olika som helst, men ni vet hur det är man har ju inte plats för allting, köksskåpen är fulla :) men en servis som jag verkligen gillar och som har fått vara kvar är denna, visst är den fin ?


Bengali röd från Rörstrand, såå vacker tycker jag, den gjordes i början av 1900-talet och i lite olika färger bl.a svart , tänk vad fint det hade varit i ljusgrått, det hade jag gillat, verkligen...ljusgrått mmmm så fint, nåja jag får nöja mig med min röda, jag har massor med delar, olika storlekar på tallrikar och uppläggningsfat och jaa ni vet förr då fanns det många olika delar i en servis.
Jag har fyndat min på auktion för många år sedan, något man verkligen kan fynda så är det gammalt porslin.
Kraaam Anette

5 kommentarer:

kustnära sa...

Åh, Bengali är också en favorit här hemma hos oss och
vi har genom åren samlat på olika delar av tallrikar,
assietter, uppl.fat, kaffekanna mm.
Hoppas du nu får en fin vecka och glädjas åt att ljuset
återvänt till oss här i norr.

Unknown sa...

Hej!
Jag samar sjäv på gamalt porsin och tycker om att blanda nytt med gammalt.
Nina

Monica sa...

Jag har också röd Bengali. Mycket vacker, speciellt till jul. Man kan köpa delar på Tradera om man vill/behöver.

Monica

Loppisälskare sa...

Ett fint porslin som även vi har här hemma och som är fyndat på Röda korset för nästan ingenting. Vi njuter faktiskt av det till vardags eftersom en del tallrikar är lite krackelerade. Till jul är de särskilt fina och då allra helst kaffekopparna med kanna, sockerskål och gräddsnipa. Så visst är det härligt med gammalt porslin.
RosMarie

Anonym sa...

Med risk för att bli tjatig...så vackert med en liten färgklick:)
Skorpan