måndag 6 mars 2017

Kanelbulle semlor

Hej på er alla !! Igår bakade jag ju semlor, och de visade jag ju på Instagram, jag fick en del frågor på hur jag gjorde dom, det var ju kanelbulle semlor, rackarns såå goda, min nya favorit. Jag bakar vanliga kanelbullar, i fyllningen har jag äkta smör, kanel, strösocker och farinsocker, det är nytt för mig att sätta farinsocker i fyllningen, prova det är jättegott !! När bullarna svalnat så skär jag försiktigt av ett lock på bullen,jag gröper inte ur bullen, och fyller den med mandelmassa som jag har värmt lite i micron med lite mjölk, jag mosar ihop det med en gaffel så att fyllningen blir mjuk och fin, sen klickar jag på vispad grädde och sätter på med det lilla locket igen, voila !! Klart, mums alltså....




Sen blev det fika tajm här hemma, alla gillar inte semlor så då fick de vanliga kanelbullar det är ju gott det med. Så nu vet ni, prova att göra såna semlor det är såå så gott !!
Kraaam Anette

3 kommentarer:

Little Loop Design sa...

God morgon!

Oj, vad mumsigt det ser ut! :)

Ha en fin måndag!
Kram Jenny

Anneli - FixaDinBlogspot sa...

Åh, vilken bra idé, det måste jag testa nästa gång jag bakar bullar. Mandelmassa som är så gott att ha i när man bakar lussebullar (snäckor alltså), det måste ju passa fint till kanelbullar också.

kustnära sa...

Hoppas ni vant er vid era nya sängmadrasser nu och sover bättre. Ja, fyllningar i bullar kan ju varieras oändligt och att bara ha riktigt vaniljsocker med smör och så river man mandelmassa över innan man rullar ihop degen är supergott och som du skriver att använda farin är ju så gott, men prova gärna muscovadosocker någon gång. Den ljusa smakar lite kola och en mörka lite mot lakritshållet...mmm... Hoppas våren är på väg uppe hos er här söder om Umeå går det sakta...